دوره 22، شماره 1 - ( 4-1382 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 75-90 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M. Vafaeian. Evaluating the Soil Bearing Capacity Coefficients by Means of a Finite Element Program Based on Elasto - Plastic Mohr - Coulomb Behavior. JCME. 2003; 22 (1) :75-90
URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-274-fa.html
محمود وفائیان . تعیین ضرایب ظرفیت باربری خاک به کمک اجزای محدود مبتنی بر مدل الاستیک - موهر کولمب. روش‌هاي عددي در مهندسي. 1382; 22 (1) :75-90

URL: http://jcme.iut.ac.ir/article-1-274-fa.html


چکیده:   (671 مشاهده)
با استفاده از یک برنامه رایانه‌ای اجزای محدود به نام Afena، ظرفیت باربری خاک زیر پی باریکه‌ای تحت اثر بار قائم محوری مورد بررسی قرار گرفت و مبتنی بر مدل رفتاری الاستیک - موهرکولمب و برای وضعیتهای مختلف مشخصات خاک ، ضرایب ظرفیت باربری محاسبه شد. همچنین اثر نوع توزیع بار وارد بر سطح خاک از طرف پی به صورت یکنواخت و نایکنواخت به صورت توزیع سهمی‌، و اثر ابعاد پی و تأثیر زاویه اتساع مورد مطالعه قرار گرفت . ضرایب ظرفیت باربری که از این مطالعه به دست آمد با بعضی از مطالعات دیگر که مبتنی بر همین معیار انجام گرفته ،‌تطابق قابل قبول دارد ولی نسبت به نتایج بعضی از نظریه‌های سابق فاصله دارد و بیشتر به اعداد نظریه‌های “ترزاگی” ، “وسیک”، “سوکولفسکی” و تحلیل “بری” و “راید” نزدیک است. با وجود این اگر با افزایش تراکم خاک، ‌افزایش زاویه اتساع خاک در نظر گرفته شود، منحنیهای حاصل از این مطالعه، به اعداد تحلیلهای دیگر و به نتایج بعضی آزمایشها هم نزدیک می‌شود. از این مطالعه دو نتیجه کلی زیر حاصل شد: اولاً بیان مقادیر ضرایب ظرفیت باربری خاک به صورت اعداد بسیار دقیق و منحصر به فرد نمی‌تواند بیانگر واقعیت باشد زیر عوامل متعددی ممکن است بر رفتارنهایی خاک تأثیر گذار باشند، از این رو مقادیر ضرایب ظرفیت باربری را باید به صورت متغیری که در محدوده طیف حداقل تا حداکثر قرار دارد در نظر گرفت. ثانیاً باتوجه به اینکه ارقام به دست آمده ، بسیار نزدیک به تحلیلهای نظریه است، ‌از این رو می‌توان در شرایطی که برای آنها تحلیل مشخصی وجود ندارد (مثل بار مایل، ‌یا نامحوری[21]، یا در شرایط لایه‌ای بودن خاک و شرایط دیگر) بر اساس همین محاسبات رفتار خاک را بررسی کرد. واژگان کلیدی: ضرایب ظرفیت باربری خاک، اجزای محدود، موهر- کولمب
متن کامل [PDF 509 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روشهای عددی در مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Computational Methods in Engineering

Designed & Developed by : Yektaweb