دوره 39، شماره 2 - ( 12-1399 )                   جلد 39 شماره 2 صفحات 117-97 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ایران
2- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ایران ، h.haftbaradaran@eng.ui.ac.ir
چکیده:   (832 مشاهده)
آزمایش‌ها نشان داده‌اند که جدایش فازی در الکترود باتری‌های یون لیتیومی می‌تواند باعث تشکیل خرابی‌های مکانیکی و کاهش ظرفیت در این باتری‌ها شود. هدف این تحقیق، محاسبه‌ عددی و تحلیلی ضریب شدت تنش ترک‌های سطحی در الکترودهای متشکل از ذرات کروی ‌شکل در حضور جدایش فازی طی فرایند الکتروشیمیایی دشارژ است. به این منظور، توزیع غلظت و تنش‌های ناشی از نفوذ در یک ذره‌ کروی با حل عددی معادلات حاصل بر اساس مدل میدان فازی به‌دست می‌آید. به کمک یک مدل هندسی که در مطالعات پیشین پیشنهاد شده، ضریب شدت تنش برای عمیق‌ترین نقطه از ترک با هندسه‌ نیم‌بیضوی به کمک روش تابع وزن به‌دست می‌آید. به علاوه، به کمک مدل هسته- پوسته با مرز فازی تیز و بهره‌گیری از یک روش تحلیلی، ضریب شدت تنش حداکثر که در عمیق‌ترین نقطه‌ ترک‌های سطحی طی فرایند دشارژ کامل حادث می‌شود، تخمین زده می‌شود. نتایج عددیِ توزیع غلظت و توزیع تنش حلقوی ارائه، و همچنین ضرایب شدت تنش به‌دست آمده بر اساس مدل میدان فازی با نتایج مدل هسته- پوسته مقایسه می‌شود. نتایج حاصل از مدل عددی نشان می‌دهد که با کاهش اختلاف غلظت در دو فاز، ضرایب شدت تنش حداکثر، وابستگی بیشتری نسبت به تغییر نرخ جریان اعمالی بر سطح ذره داشته و می‌تواند با افزایش نرخ جریان اعمالی در محدوده پارامترهای مورد بررسی در این مطالعه تا بیش از دو برابر افزایش یابد.
متن کامل [PDF 1100 kb]   (269 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/9 | پذیرش: 1398/9/11 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.