@article { author = {. Mehdizadeh, A. H and Mashayekhi, M. and Kadkhodaei, M.}, title = {Estimating High Cycle Fatigue Lifetime using Chaboche-Lemaitre Damage Model}, journal = {Journal of Computational Methods in Engineering}, volume = {35}, number = {1}, pages = {27-41}, year = {2022}, publisher = {Isfahan University of Technology}, issn = {22287698}, eissn = {24235741}, doi = {10.18869/acadpub.jcme.35.1.27}, abstract = {This article predicts lifetime of high cycle fatigue loading using Chaboche-Lemaitre damage model. The Chaboche-Lemaitre damage model takes into account mean stress effect as well as compressive stresses effect, making crack to close. In the this paper, a numerical algorithm is offered to integrate this model implicitly and the obtained algorithm is implemented as a user material subroutine of the ABAQUS finite element software. To reduce computation time, Jump-in-Cycles procedure is used based on fatigue loading simulation. To verify the proposed algorithm, a V-notched specimen is chosen under a fatigue loading with different stress ratios, and its lifetime is compared with experiments. Next, an aviation industry part, main rotor spindle of an aircraft blades, subjected to a variable fatigue loading is analysed.}, keywords = {Continuum Damage Mechanics,high cycle fatigue,lifetime estimation,jump-in-cycles procedure}, title_fa = {تخمین عمر خستگی پرچرخه با رهیافت مدل آسیب شابوش- لمتر}, abstract_fa = {این مقاله به پیش‌بینی عمر در بارگذاری خستگی پرچرخه با استفاده از مدل آسیب شابوش- لمتر می‌پردازد. مدل آسیب شابوش-لمتر اثر تنش میانگین و هم‌چنین اثر تنش‌های فشاری را که باعث بسته شدن ترک می شود، درنظر می‌گیرد. در این مقاله، یک الگوریتم عددی به‌روش ضمنی برای انتگرال‌گیری این مدل ارائه و در یک زیربرنامه در نرم‌افزار اجزای محدود آباکوس پیاده‌سازی می‌شود. برای کاهش زمان حل از روش پرش در چرخه‌ها استفاده شده است. برای راستی ‌آزمایی الگوریتم پیشنهادی، یک نمونه شیاردار  Vشکل تحت بارگذاری خستگی با نسبت تنش‌های متفاوت انتخاب شده و عمر آن با نتایج تجربی مقایسه می‌شود. در ادامه یک قطعه صنعت هوایی، اسپیندل روتور اصلی پره‌های یک بالگرد، که تحت بارگذاری خستگی متغیر قرار دارد مورد تحلیل قرار می‌گیرد‌‌‌.‏}, keywords_fa = {مکانیک آسیب پیوسته,خستگی پرچرخه,تخمین عمر,روش پرش در چرخه‌ها}, url = {https://jcme.iut.ac.ir/article_3135.html}, eprint = {https://jcme.iut.ac.ir/article_3135_8b0781c7e1230e4b26b73685e7d88386.pdf} }