%0 Journal Article %T مدلسازی و بررسی خوش فرمانی - پایداری خودروهای سواری %J روشهای عددی در مهندسی %I دانشگاه صنعتی اصفهان %Z 22287698 %A محمدتقی احمدیان و شاپور صادقی, %D 2000 %\ 07/15/2000 %V 19 %N 1 %P 143-155 %! مدلسازی و بررسی خوش فرمانی - پایداری خودروهای سواری %R %X در این پژوهش برای بررسی خوش فرمانی، یک مدل ناخطی که در برگیرندۀ حرکتهای گردشی، غلت، روبه جلو، کناری و اثر شیرجه است ساخته شده است. در مدل ناخطی، عملکرد تایر و سیستم تعلیق آورده شده است. مدل تایر، برپایه نظریه اصطکاک بیضوی و داده های تایر کالسپان است که نیروی کناری و گشتاور برگردان را تابعی از زاویه لغزش و کجک، نیروی جهشی چسبندگی تایر و جاده، عدد لغزش، ارائه می کند اثر سیستم تعلیق بر تغییر پارامترهای دینامیکی نشان داده شده و انتقال وزن ناشی از شتاب روبه جلو و شتاب کناری و گشتاور غلت بدنه در نظر گرفته شده است. با برهم نهی این اثرها معادله های حرکت نهایی پیدا شده و پایسخ مشخصه های خوش فرمانی و همچنین اثر اعمال پادغلت بر خوش فرمانی نشان داده شده است. %U https://jcme.iut.ac.ir/article_2742_93b331eeb8257cb65c5f22ea9216968f.pdf