TY - JOUR ID - 2710 TI - سیستمهای هدایت و ناوبری خودکار و طراحی یک سیستم کنترل فرود بهینه JO - روشهای عددی در مهندسی JA - JCME LA - fa SN - 22287698 AU - سید حسین پورتاکدوست و سیداحمد فاضل زاده حقیقی, AU - S.A. Fazelzadeh Haghighi, AD - Y1 - 1999 PY - 1999 VL - 18 IS - 1 SP - 113 EP - 125 DO - N2 - هدایت و کنترل هواپیما در مرحلۀ فرود، بار کاری زیاد را بر خلبان تحمیل می کند. لذا به کارگیری سیستمهای کنترل فرود خودکار در این فاز پروازی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله پس از بررسی مراحل اصلی فرود به معرفی سیستمهای هدایت و ناوبری فعال در این فاز پروازی پرداخته شده است. فرود بهینه ارائه شده است. در این خصوص اصول نظری طراحی سیستم کنترل براساس حداقل کردن انحراف هواپیما از مسیر فرود با صرف کمترین انرژی کنترلی پایه گذاری شده است. سیستم کنترل طرح شده در خصوص یک هواپیمای مسافربری از ردۀ بویینگ 747-B در ازای شرایط پروازی مندرج در آیین نامۀ FAR1 شبیه سازی رایانه ای شده است این شبیه سازیها نشان داده است که سیستم کنترل طراحی شده قادر است هواپیما را با بهترین شاخصهای پروازی در کوریدور مسیر فرود هدایت کند. UR - https://jcme.iut.ac.ir/article_2710.html L1 - https://jcme.iut.ac.ir/article_2710_b95912d521a6eb8f1c579ef9326ac125.pdf ER -