دوره 19، شماره 2 - ( 10-1379 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 79-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2049 مشاهده)
به طور کلی سدهای بتنی قوسی به صورت قطعات طره ای ساخته می شوند و درزهای انقباض بین قطعات، تنشهای ناشی از افت و تغییر دمای بتن را کنترل می کند. مطالعات گذشته در ارزیابی ایمنی سد هنگام زلزله دلالت بر بازشدگی و تغییر شکلهای موضعی غیر خطی در این درزها دارد. در این مقاله مدلهای بنیادی المان درز غیر خطی (سه بعدی) برای مطالعۀ پدیدۀ باز و بسته شدن و لغزش اصطکاکی درزهای موجود در سازۀ سد ارائه می شود. در این مطالعه اثر متقابل هیدرودینامیک سد و مخزن و تراکم پذیری سیال نیز به کمک تحلیل اجزای محدود در نظر گرفته می شوند. پس از تدوین یک برنامۀ رایانه ای، مثالهای ساده ای به عنوان آزمایش عددی از مدلهای مزبور بررسی شدند. پاسخ لرزه ای سد قوسی ماروپوئینت1 به عنوان یک نمونۀ عملی محاسبه شد. با توجه به نتایج عددی، کارایی مدلهای مزبور در ارزیابی ایمنی سدهای بتنی قوسی تحت بارگذاری استاتیکی و دینامیکی نویدبخش است.
واژه‌های کلیدی: -
متن کامل [PDF 1037 kb]   (508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۳